tirsdag 22. mars 2011

Utrillo og søskenkjærlighet


I min tidlige ungdom hadde jeg en periode hvor jeg slukte en del kunstnerbiografier i romanform, blant dem denne om Utrillo.  Jeg husker at jeg følte meg narret av forlaget.  For den norske tittelen og det antakeligvis amerikanske omslaget signaliserer en helt annen historie enn den som utspiller seg i boken. Utrillo malte nemlig ikke en eneste lettkledd modell i løpet av romanen.

Det som festet seg sterkest i minnet mitt var  at Utrillo som baby fikk sutte på en klut dyppet i rødvin for å gi ham søvn, og for å gi bestemoren litt ro og fred.  Moren, Suzanne Valadon, husket jeg ingenting om, til tross for at hun har en svært stor plass i romanen, og en ganske anselig plass i kunsthistorien.  Og jeg husket ingenting om utallige asylopphold.

Men jeg deler kunstnerens fascinasjon for de hvite bygningene han tryllet fram på lerretet!


Bildet på toppen har jeg et spesielt nært og varmt forhold til, for nemlig:


Å, ja, søskenkjærlighet er fint å ha - på syttitallet og i dag!
:-)

Her følger noen videoer som presenterer Utrillo og hans mors kunst:




Mor, sønn og mulige fedre: Renoir og Degas

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar