tirsdag 1. desember 2009

Alt det gamle vi med jorden jevner


8.40 minutter ute i program 2 av NRK’s ’Showbiz' (dessverre ikke lenger tilgjengelig: desember 2009) møter vi en erfaren barnehagearbeider som danser rundt med en glad unge på armen, mens han synger Internasjonalen’ av full hals. ’Så samles vi på valen’- herlig, syntes jeg!

Akkurat som det var herlig å seile på sykkel gjennom en stuteflokk på vei til Rød leir i Stryn (1976, tror jeg), gaulende på denne sangen:



Her kommer ungdommen fra gata
hele gjengen ifra folkets hus!
av borgerskapet er vi frykta og hata,
de tåler ikke se sitt blod i rød kulør!
De er’ke mye høy i hatta’
når de hører våre skritt!
Det gir så dårlig søvn om natta,
for vi er borgerskapets røde mareritt!

De tenker for seg sjæl,
nå blir vi slått i hjæl!
Jeg synes at jeg henger i en løktapæl!

For her er det arbeiderungdommen som kommer osv.


Stutene måpte og slapp oss glatt forbi, og vi kom oss trygt fram til fagre Stryn hvor det mest voldelige var en mild og ublodig demonstrasjon av den proletære sporten boksing, innledet av en gravalvorlig historiker som jeg ikke lenger husker dekknavnet på..  Går jeg lenger bak i minnekista, husker jeg en sang som ’alle’ ungene i barneskolen skrålte på i friminuttene (midten av femtitallet, dette!)

Skolen er et slaveri,
det er alle enig i!
Lærerne de henger vi
i sytråd, sytråd, sytråd!


Og så stilte vi oss opp i pene rader, to og to, da klokka klang – og marsjerte inn i klasserommet hvor vi satt musestille under lærernes allmektige katetertukt.

Og den mest tvers igjennom snilleste og minst voldelige personen jeg kjenner, kom i sine unge dager rett ofte med denne trusselen:

Æ ska’ kaldkvæle dæ!

Jeg skal slett ikke påstå at her er full analogi med denne saken. Men den fikk disse kulturminnene til å sprette inn i tankene mine.



Og en ting vet jeg med sikkerhet: Barn (og mange voksne, med!) elsker verbal vold mot det som skremmer eller undertrykker dem! Det føles befriende. Kanskje vi skal ta inn denne i barnehagene:

Frem kamerater, frem mot krigerånden,
frem mot vold og barbari!
Slå tyranniet våpnene av hånden,
ellers blir vi aldri fri!




Leninbildet er hentet herfra, stutebildet derfra.

5 kommentarer:

  1. Nå har vel Hamas-kontrollerte barne-tv tatt den ytterste konsekvens av dette og laget en barne-tev som nærmest må oppfattes som en politisk postmoderne performance pastisj. Dere vet, den der med at man skal ta seg en gammel dansk, gjerne en tegner i Jyllandsposten, men her gjør man ingen forskjell. Veldig bra, fanger barn der de er, og ikke der vi vil ha dem.

    Ellers er selvfølgelig jeg en stor fan av Showbiz, særlig delen der jeg er med... Jeg antar at valget av Internasjonalen gjorde at de fikk Tungtvann(eller hva enn det var)-låta

    SvarSlett
  2. Interessant og tankevekkende kommentar, Besserwisser!

    (Riktignok litt rotete,de oppvakte tankene mine,det er nok alderen...Tungtvann-låta er en referanse jeg mangler, f.eks.)

    SvarSlett
  3. Skal jeg være helt ærlig, var det vel heller sånn at da jeg satt i salen sa hun ved siden av meg at hun trodde det var Tungtvann "eller noe sånn". Det kan godt ha vært Klovner I Kamp eller et eller annet band jeg ikke kjenner til.

    Ekkers tror jeg vel ikke vesten er klar for en fullt banebrytende Barne-tv. Hvis du mangler refferansen, trykk her.

    SvarSlett
  4. Ja - nå fikk jeg en referanse jeg vel ikke etterlyste - men takk skal du ha! Jeg er glad jeg tok forbehold om analogi, her, for å si det sånn...

    Propaganda er alltid plumpt og ubehagelig. Men det spørs hva slags barne-TV vi hadde hatt dersom vi var 'kringsatt av fiender'.

    SvarSlett
  5. Eh... Ja, jeg så jo det at det var rimelig poengløst å legge inn den linken. Dumme meg.

    Jeg liker å håpe at vi aldri hadde sendt mordforherligende ting på barne-TV uansett. Men her er problemet; jeg er voksen, og dermed har jeg ikke forstått poenget.

    SvarSlett