onsdag 28. mai 2008

Syng kun i din ungdoms vår...



Syng kun i din ungdoms vår
I den lyse sommer
Sangens vell fra hjertet går
Og til hjertet kommer
Engang dine ungdoms kvad
Vil når høsten kommer glad
Tone deg i møte

Håret gråner, sangens elv
Flyter mere stille
Rinner før du vet det selv
Ut i minnets kilde
Søtt er da hvert ungdoms kvad
Som en røst vemodig glad
I de tause lunde

Og ja visst sang vi, gymnasiastene på Bryne 1965 – 1968. I min klasse startet alle norsktimene med sang, det sørget ’unge Jonsbråten’ for. Mens faren, den lille, store entusiasten Magnus Jonsbråten samlet hele kullet til korøvelse en gang i uken. Blant annet jublet vi i tyroler-fryd denne slageren:



Men det var Verdis slavekor som satte de store følelsene i sving, og som for mitt vedkommende ble det første stykke klassisk musikk som jeg uforbeholdent elsket. Jeg falt for denne versjonen:


med den pussige blandingen av kostymer.

Tro om det skal tolkes som at den sosiale likheten i Norge er så stor at alle yter etter evner og får etter behov, slik at alle - og derfor ingen - er slaver? Jeg vil ikke skrive under på en slik påstand, men syns det er en fin utopi!

5 kommentarer:

  1. Vi satte opp Sommer i Tyrol på Katta i Trondheim, vi, en gang på begynnelesen av 80-tallet, og skal tro om ikke unge Hr Giske var med på den oppsettingen? Og Hr Giske er jo FOR det der med det FOLKELIGE når det gjelder kulturlivet og den nye operaen, og jeg lurer på om det er det denne Slavekoråpninga skal si noe om, selv om jeg synes din tankegang om sosiale likeheter og ingen slaver er en beskrivende utopi.

    SvarSlett
  2. Ser ham for meg i lederhosen! Og din tolking er nok nærmere sannheten enn min, men hyggelig, den også.

    Artig innspill :-)!

    Titta

    SvarSlett
  3. Ganske pussig; I min klasse startet alle norsktimene med sang. Antar det er død ut på linje med at vi startet hver dag (barneskolen) med en salme?

    Flott at spiren til musikk opplevelser ble sånn, hos noen i alle fall :D

    SvarSlett
  4. Ja, tror det er lite allsang i skolen i dag - men desto mer individuell instrumentopplæring og diverse 'framføringer'.

    Titta

    SvarSlett
  5. Ut av mitt hode triller det plutselig ut en - litt poetisk - setning:

    Du kan bare bli slave
    om du selger deg
    - dyrt -

    SvarSlett